Ivaretagelse av åpenhetsloven

Åpenhetsloven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmenheten tilgang til informasjon. Loven pålegger Olav Martin Sørli(OMS) en informasjonsplikt og en plikt til blant annet å gjennomføre aktsomhetsvurderinger.

Loven innebærer også å gi allmennheten tilgang på informasjon om disse forholdene, og arbeidet som gjøres for å sikre dette.

OMS ønsker at våre forretningsforhold skal være basert på tillit og åpenhet, og at våre leverandører deler vår holdning til etikk og etterlevelse. Våre leverandører og avtalepartnere skal respektere grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø.

Vårt arbeid med ivaretagelse av loven gjennomføres i tråd med OECDs metodikk for aktsomhetsvurderinger. Vi har startet arbeidet med å kartlegge våre leverandørkjeder med tanke på de risikoområdene åpenhetsloven omfatter, og tilskrevet enkelte leverandører for å få ytterligere informasjon. Dette arbeidet vil være en pågående prosess, hvor vi suksessivt vil avdekke potensiell risiko, avklare om den er reell og eventuelt arbeide for reduksjon eller fjerning av mulig skade.

Redegjørelse for aktsomhetsvurdering

Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger skal baseres på OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv:

Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger

Aktsomhetsvurderinger skal gjennomføres etter følgende arbeidsmetodikk:

  • Det skal avholdes arbeidsmøte for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger minst 2 ganger per år

  • I arbeidsmøtet foretas risikokartlegging knyttet til våre innkjøp av varer og tjenester

  • Vi skal søke tilgjengelig informasjon om leverandørkjeder og kartlegging av risiko fra bransjeforeninger som vi er tilknyttet og fra andre aktører

  • Basert på risikokartlegging og prioritering/vesentlighetsvurdering skal områder for forbedring og tiltak prioriteres

  • Resultatet av risikokartlegging dokumenteres i en skriftlig redegjørelse. Den skriftlige redegjørelsen fra våre aktsomhetsvurderinger legges i tråd med åpenhetsloven ut lett tilgjengelig på vår virksomhets nettside

  • Vi opplyser i tråd med åpenhetsloven i årsberetningen om hvor redegjørelsen er tilgjengelig og oppdaterer og offentliggjør redegjørelsen innen 30. juni hvert år

Om det generelle risikonivået for Olav Martin Sørli AS

Vi anser det generelle risikonivået for som svært begrenset. Alle våre ansatte er ansatt i og arbeider i Osv Martin Sørli AS. All utvikling og produksjon av våre tjenester skjer i vår egen regi i Norge.

I tillegg har vi ingen leverandører i risikoutsatte områder. Alle leverandører er norske, og det er svært sjeldent at våre underleverandører benytter underleverandører fra utlandet.

På grunn av vår virksomhets begrensede størrelse har ledelse og styre god oversikt over – og innsyn i virksomheten. Både selskapets Styre og ledelse er av den oppfatning at det er en selvfølge at selskapet selv tilbyr mer enn anstendige arbeidsforhold til alle våre ansatte og at alle våre leverandører skal gjøre det samme.

Konkrete aktsomehetsvurderinger

OMS sitt arbeid med aktsomhetsvurderinger er påbegynt og konkrete vurderinger av områder og leverandører vil bli gjennomført ila høsten vinteren 2023.